Presse
Siden 2008 har Kjær & Sommerfeldt arbejdet hårdt på at bevise, at det er en dyd at have en firmahistorie på den gyldne side af de 100 år. 2008 var skelsættende for firmaet, da man her trådte ud af en storkoncerns skygge og atter blev til en privatejet dansk vinhandel.
Facts om Kjær & Sommerfeldt
-
Stiftet i 1875
-
Butik i København siden 1928
-
Kongelig Hofvinhandler siden 1901
-
Kongelig Hofleverandør siden 1959
-
Ca. 65 medarbejdere
-
3 butikker
- 6.000 2m lager og administration i Odense, med mere end 1 million flasker vin på lager.
- Leverer til mere end 2.000 virksomheder og 2.500 hoteller, restauranter og caféer.
-
CVR: 30531620
Kjær & Sommerfeldt blev stiftet i 1875 af Charles Christian Kjær og Wilhelm Ferdinand Sommerfeldt. Siden 1928 har de historiske lokaler på Gammel Mønt, hvor Kjær & Sommerfeldt stadig har adresse, dannet en unik ramme for vinens fantastiske univers.
Efter at have været familieejet i knap 100 år, blev Kjær & Sommerfeldt i 1973 overtaget af Vingaarden A/S i Odense, der i 2001 blev en del af den svenske koncern V&S Group. I 2008 købte den siddende direktør Mads Stensgaard sammen med to eksterne investorer, Henrik Pedersen og Niels Boel Sørensen, samt en række ledende medarbejdere Kjær & Sommerfeldt. Kjær & Sommerfeldt blev igen en privatejet virksomhed efter årtier i internationale koncerner.
Kjær & Sommerfeldt er Danmarks ældste vinhandel, som siden 1875 har solgt vin af højeste kvalitet. Forretningen bygger på stærke partnerskaber og langvarige relationer. Vi har mere end 150 partnere fra hele verden – både førende, kendte vinhuse og mindre producenter med specialiserede vine. De særlige oplevelser bringer vi videre til alle, der sætter pris på et godt glas vin. Til private, til professionelle, til virksomheder og endda til Kongehuset.
Men vi leverer også mere end dét …
Vi forstærker bæredygtighed
Kjær & Sommerfeldts bæredygtige vision er – Passion for mennesker, vin og resultater siden 1875.
Vi sætter en ære i vores ekspertise. Passion, stolthed og viden, der rækker snart 150 år tilbage, sidder dybt i Kjær & Sommerfeldts DNA, sjæl og person. Det forpligter. Ikke bare i forhold til historien, men i lige så høj grad til forhold til fremtiden. Derfor tager vi ansvar.
Vin tager tid, og hver en dråbe er en gave, som bliver til i samspil mellem mennesker og natur gennem generationer. Og bæredygtighed følger med.
Vi vil være med til at sætte en høj standard i branchen – for os selv og i samarbejde med vores partnere. Vi giver vores kunder de produkter, de ydelser og den viden, som de skal bruge for at kunne træffe gode bæredygtige valg.
”Vi udvikler mennesker”
Mennesker og passion driver os. Resultater skabes gennem relation, tillid og oprigtighed – også når det gælder bæredygtighed.
Vin tager tid. Hver eneste dråbe er en gave, som bliver til i samspil mellem mennesker og natur gennem generationer. Det værner vi om. Og bæredygtighed følger med.
150 års erfaring har lært os, at balancen mellem bevægelse, fokus og handling skaber resultater – også når det gælder bæredygtighed.
Kontakt:
Direktør Mads Stensgaard
Email: ms@kogs.dk
Telefon: +4540760751
Bestyrelse:
Max Sejbæk (bestyrelsesformand)
Katia Østergaard
Niels Boel Sørensen
Jesper Bove-Nielsen
Fun facts Kjær & Sommerfeldt
- Bl.a. Robert Storm Petersen og Ole Poul Reumert var faste kunder i mange år
- Butikken på Gammel Mønt i København ligger i den oprindelige Københavnske Telegrafstation
- Hvert år er Kjær & Sommerfeldt vært ved et arrangement, der kaldes for ’Charity Baren’. Foreningen for Børn og Unge i Nød har til formål at beskytte og støtte belastede børn og unge i Danmark.
- Kjær & Sommerfeldts første ordre - på ét fad Whisky - er dateret 22. maj 1874
2008 var skelsættende for firmaet, da man her trådte ud af en stor koncerns skygge og atter blev til en privatejet dansk vinhandel. Det betød en tilbagevenden til de værdier og de forretningsmetoder, som var grundlaget for virksomhedens grundlæggelse og den efterfølgende mangeårige succes.
Kjær & Sommerfeldt har handlet med vin siden 1875, og det er enestående – i ordets egentlige forstand – at den samme virksomhed med det samme koncept kan trives i langt over 100 år. Virksomheden har fordoblet omsætningen siden 2008 og sælger mere end 3 millioner flasker vin om året.
Men det har langt fra været udramatisk. Tiderne skifter med stadigt stigende hast inden for vinverdenen, hvor nye markedsvilkår og ændrede vinudbud er konstante realiteter. Udfordringen var i 2008 at tilpasse Kjær & Sommerfeldt til denne nye kommercielle virkelighed.
Det skulle gøres, så virksomhedens hæderkronede kerneværdier blev respekteret, og man på samme tid skabte en fremadrettet og levedygtig forretning. Det krævede masser af arbejde og ofte brug af utraditionelle metoder at nå målene, og ’Bogen om Kjær & Sommerfeldt’ fortæller historien om den revitalisering og transformation, der tog syv år.